locus anamnesis virtual exhibition

29 january - 28 february 2022

locus anamnesis



These paintings are studies of the stimuli by which we experience the world.

kathryn gohmert strips complex processes to their bones: breaking down meaning in diagrammatic space. Symbols create their own code as they point out roots and causes, mimicking the brain’s own process of sense-making on canvas.


 

Frontal Sekt, 2021
Mixed media on canvas
100 x 100 cm


“I am interested in the form information takes as it is stripped away and then recovered. Information is carved out in these works in a complication of reduction.”


- Kathryn Gohmert

neural control (female), 2021
Mixed media on canvas
100 x 100 cm

 

installation view 2

 

figure 5, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

deviation, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

 

Stimulate, 2021
Mixed media on canvas
63 x 63 cm

 






A technique of mark making is layered onto itself in a Yin-Yang tension between negative and positive, flatness and depth. An abundance of data is filtered into a language of white and black line.





 

INSTALLATION VIEW 3

 

untitled 1, 2021
Mixed media on canvas
28 x 30 cm

untitled 2, 2021
Mixed media on canvas
28 x 30 cm

untitled 5, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

untitled 4, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

 

Warmth, pain (Diptych), 2021
Mixed media on canvas
100 x 50 cm

 






The title, LOCUS ANAMNESIS, references Plato’s theory that simulation and stimulation are the only way for humans to bring back the knowledge we lost when born.

We are unlearning in order to learn again; losing in order to recover.



 

INSTALLATION VIEW 4

 

Kathryn Gohmerts jüngeres Werk konzentriert sich auf den Augenblick der Initiierung von Kontakt und die Schnittstellen eben dieser Interaktion mit der äußeren Welt.  

Die Interaktionen beziehen sich in ihren Gemälden auf das Gehirn. Die mit Symbolen und Begriffen inszenierte Erfahrung zelebriert dabei eher Form um ihrer selbst willen als wörtliche Bedeutung.

Angeregt von der Erfahrung temporärer Blindheit wurden Erinnerung und die Kartographierung von Steuerungsprozessen des Gehirns zunehmend zum künstlerischen Schwerpunkt.  Ihr Werk versucht dabei die Rolle und den Kraftakt des Geistes bei der Erfindung von Realität hervorzuheben.

Ihre Installationen, Klanginstrumente und -objekte nutzen den Übergang von öffentlichem und privaten Raum, um den einzelnen gewollt auf das Gegenwärtige zu fokussieren. So verführen ihre Objekte die Betrachter immer wieder zu Momenten der Verbindung und des interaktiven Kontakts, indem ihre Werke solange unvollständig bleiben bis sie vom Betrachter aktiviert werden.   

Kathryn Gohmert’s work focuses on initiating and marking moments of connection and interaction with the outside world.

Of particular interest are interactions related to the brain. Painted experiences are chartered with symbols and words, celebrating form for its own sake rather than literal meaning.

After being affected by temporary blindness, memory and mapping the brain’s processes have become increasingly important for the artist. Her work therefore seeks to highlight the power the mind plays in forming reality.

Her installations, sound instruments and objects draw individuals into intentional focus in the present. her objects often lead viewers to a moment of connection, with many of her works incomplete until activated by a participant.

 

6 Drawing images?


X X X



X X X

 

Kathryn Gohmert was born in the U.S. in 1983. After receiving a BA in Studio Art from the University of Texas at Austin in 2007, she lived in Shanghai from 2008 - 2013, where she realized numerous projects and exhibitions, receiving various awards and project grants. In 2014 she moved to Berlin, and in 2017 founded the artist collective Gonzomechanics. In 2019 she received an MFA in "Public Art & New Artistic Strategies" from Bauhaus-Universität Weimar. She currently lives and works in Berlin and Weimar with projects divided between Germany, China and the U.S.

Gohmert wurde 1983 in den USA geboren. Nach dem BA in Studio Art an der Universität von Austin (Texas) 2007, lebte sie von 2008 – 2013 in Schanghai, wo sie zahlreiche Projekte und Ausstellungen verwirklichte, Preise und Projektstipendien erhielt. 2014 zog sie nach Berlin, und war 2017 Mitbegründerin des Künstlerkollektivs Gonzomechanics. 2019 erhielt sie den MFA in ”Public Art & New Artistic Strategies” der Bauhaus-Universität Weimar. Zur Zeit lebt und arbeitet sie in Berlin und Weimar an Projekten zwischen Deutschland, China und den USA.

 

 
Video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more