locus anamnesis

locus anamnesis



These paintings are studies of the stimuli by which we experience the world.

kathryn gohmert strips complex processes to their bones: breaking down meaning in diagrammatic space. Symbols create their own code as they point out roots and causes, mimicking the brain’s own process of sense-making on canvas.


Diese Gemälde sind Studien der Stimuli, durch die wir die Welt erfahren. 

Kathryn Gohmert reduziert komplexe Prozesse bis auf ihr Gerüst: Bedeutungszerlegung im diagrammatischen Raum. Symbole entwickeln ihren eigenen Code, wenn sie auf Wurzeln und Ursachen verweisen und den Sinnmachungsprozess des Gehirns auf Leinwand nachahmen.

 
 

 

Frontal Sekt, 2021
Mixed media on canvas
100 x 100 cm


“I am interested in the form information takes as it is stripped away and then recovered. Information is carved out in these works in a complication of reduction.”


”Ich bin an der Form interessiert, die Information annimmt, wenn sie ausgeschlossen und dann wieder geborgen wird. Information wird in diesen Werken hervorgeholt als eine Komplikation der Reduzierung.”


- Kathryn Gohmert

 

Neural Control (female), 2021
Mixed media on canvas
100 x 100 cm

 

Stimulate, 2022
Mixed media on canvas
63 x 63 cm

 



A technique of mark making is layered onto itself in a Yin-Yang tension between negative and positive, flatness and depth. An abundance of data is filtered into a language of white and black line.


Eine Technik des auf sich selbst geschichteten Markierens in einer Yin-Yang Spannung zwischen Negativität und Positivität, Flachheit und Tiefe. Datenfülle wird in eine Sprache schwarz-weißer Linien gefiltert.


 

Figure 5, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

Deviation, 2021
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

 

Warmth, Pain (Diptych), 2021
Mixed media on canvas
100 x 50 cm

 

Untitled 1, 2022
Mixed media on canvas
28 x 30 cm

Untitled 2, 2022
Mixed media on canvas
28 x 30 cm

Untitled 5, 2022
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

Untitled 4, 2022
Mixed media on canvas
30 x 28 cm

 
 



The title - LOCUS ANAMNESIS - references Plato’s theory that simulation and stimulation are the only way for humans to bring back the knowledge we lost when born.

We are unlearning in order to learn again; losing in order to recover.


Der Titel - Locus anamnesis - referiert auf Platons Theorie, dass Simulation und Stimulation die einzigen Möglichkeiten des Menschen sind, um das Wissen, das wir bei unserer Geburt verlieren, wieder zu erlangen.


 

 
 

Kathryn Gohmert’s work focuses on initiating and marking moments of connection and interaction with the outside world.

Of particular interest are interactions related to the brain. Painted experiences are chartered with symbols and words, celebrating form for its own sake rather than literal meaning.

After being affected by temporary blindness, memory and mapping the brain’s processes have become increasingly important for the artist. Her work therefore seeks to highlight the power the mind plays in forming reality.

Her installations, sound instruments and objects draw individuals into intentional focus in the present. her objects often lead viewers to a moment of connection, with many of her works incomplete until activated by a participant.


Kathryn Gohmerts jüngeres Werk konzentriert sich auf den Augenblick der Initiierung von Kontakt und die Schnittstellen eben dieser Interaktion mit der äußeren Welt.  

Die Interaktionen beziehen sich in ihren Gemälden auf das Gehirn. Die mit Symbolen und Begriffen inszenierte Erfahrung zelebriert dabei eher Form um ihrer selbst willen als wörtliche Bedeutung.

Angeregt von der Erfahrung temporärer Blindheit wurden Erinnerung und die Kartographierung von Steuerungsprozessen des Gehirns zunehmend zum künstlerischen Schwerpunkt.  Ihr Werk versucht dabei die Rolle und den Kraftakt des Geistes bei der Erfindung von Realität hervorzuheben.

Ihre Installationen, Klanginstrumente und -objekte nutzen den Übergang von öffentlichem und privaten Raum, um den einzelnen gewollt auf das Gegenwärtige zu fokussieren. So verführen ihre Objekte die Betrachter immer wieder zu Momenten der Verbindung und des interaktiven Kontakts, indem ihre Werke solange unvollständig bleiben bis sie vom Betrachter aktiviert werden.   


 

Untitled 20, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

Untitled 18, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

Untitled 6, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

Untitled 1, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

Untitled 14, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

Untitled 16, 2021
Ink and graphite on paper
14.8 x 21 cm

 


 

Photo: Carlos santos

Kathryn Gohmert was born in the U.S. in 1983. After receiving a BA in Studio Art from the University of Texas at Austin in 2007, she lived in Shanghai from 2008 - 2013, where she realized numerous projects and exhibitions, receiving various awards and project grants. In 2014 she moved to Berlin, and in 2017 founded the artist collective Gonzomechanics. In 2019 she received an MFA in "Public Art & New Artistic Strategies" from Bauhaus-Universität Weimar. She currently lives and works in Berlin and Weimar with projects divided between Germany, China and the U.S.

Gohmert wurde 1983 in den USA geboren. Nach dem BA in Studio Art an der Universität von Austin (Texas) 2007, lebte sie von 2008 – 2013 in Schanghai, wo sie zahlreiche Projekte und Ausstellungen verwirklichte, Preise und Projektstipendien erhielt. 2014 zog sie nach Berlin, und war 2017 Mitbegründerin des Künstlerkollektivs Gonzomechanics. 2019 erhielt sie den MFA in ”Public Art & New Artistic Strategies” der Bauhaus-Universität Weimar. Zur Zeit lebt und arbeitet sie in Berlin und Weimar an Projekten zwischen Deutschland, China und den USA.